Psychose en waarom mindfulness kan helpen

Om te onderzoeken welk effect verschillende vormen van meditatie op psychose heeft kun je het beste eerst onderstaande mindfulness oefening doen.

Bij bovenstaande mindfulness oefening is het heel belangrijk dat je niet je best doet en veel geduld met jezelf hebt. Anders ben je vanuit je hoofd aan het voelen. Meditatie kan hierdoor zelfs een verslechterend effect hebben, omdat je nu zonder enige vorm van afleiding volledig in je hoofd op gaat. Hierdoor ga je juist minder voelen, terwijl het voelen je redding is. Meer mindfulness meditaties vind je op onze online cursus mindfulness pagina.

Met deze vorm van meditatie, mindfulness meditatie, hoef je niet heel erg bang te worden dat je heel veel slechter wordt van de meditatie. Dat komt doordat het een heel lichaamsgerichte meditatie vorm is. Het is dus heel erg belangrijk om onderscheid te maken tussen verschillende soorten meditatie.

Hulpverlenders, meditatie en psychose

Het is wegens bovenstaand niet gek dat veel hulpverleners voorkomen dat iemand met een psychose gaat mediteren. Hiermee gooi je helaas wel de baby met het badwater weg, omdat het voelen juist de oplossing is. Het zou dus goed zijn als hulpverleners hier in getraind worden. Je wilt natuurlijk niet dat jij en je hulpverlener denken dat je op de goede weg bent met het voelen, terwijl dit niet het geval is. Daarom is het belangrijk om hier goede begeleiding in te zoeken, zodat je samen met je meditatie leraar kunt kijken of je echt goed uit je hoofd komt. Meer informatie kun je Hier vinden. Meer info over wat er precies gebeurd tijdens of na een meditatie bij psychose vind je op de pagina over  kundalini energie.