Stoppen met alcohol: hoe doe je dat?

Stoppen met alcohol is een hele opgave vandaag de dag. Zeker als je bedenkt dat alcohol een drug is die maatschappelijk breed en sociaal geaccepteerd is. Ook al moet je 18 jaar oud zijn, wil je alcohol kunnen kopen, verkooppunten voor alcohol zijn zo wijdverspreid dat er altijd wel eentje in de buurt te vinden is, zonder dat je daar naar op zoek hoeft te gaan. Best een idiote gedachte eigenlijk als je het mij vraagt. Het is dan op zich ook niet vreemd dat het stoppen met alcohol best lastig kan zijn voor mensen.

Tips om te stoppen

En mocht je dan besloten hebben dat je wilt stoppen met drinken, dan zijn dit een aantal tips die je zelf zou kunnen proberen.

  • Wissel een alcoholisch drankje af met water. Drink na elke biertje of wijntje een glas water of frisdrank bijvoorbeeld. Ook zou je een wekker op je telefoon kunnen zetten. Wanneer die dan afgaat is het tijd om te stoppen met het drinken van alcoholische drankjes en over te stappen op de frisdrank of water.
  • Ga aan de slag met je sociale vaardigheden. Veel mensen zijn ooit aan het drinken geslagen omdat alcohol je zelfvertrouwen zou kunnen geven. Echter is het zo dat alcohol je remmingen laat verdwijnen, waardoor je je zelfverzekerder kan voelen. Een soort schijnzelfvertrouwen dus. Wanneer je actief met je zelfbeeld en zelfvertrouwen aan de slag gaat, heb je die schijnzelfvertrouwen die alcohol kan geven niet meer nodig, en dus ook de alcohol niet meer.
  • Zelf bepalen hoeveel je drinkt lukt makkelijker wanneer je meer zelfvertrouwen hebt. Je bent dan bijvoorbeeld beter in staat om ‘nee’ te zeggen tegen dat glas dat iemand je toch nog even probeert op te dringen.
  • Als je meer zelfvertrouwen hebt, kun je ook bewuster je eigen gezelschap kiezen. Wanneer je in gezelschap bent van mensen die je vertrouwt en die jou geen druk opleggen, zorgt dat ervoor dat je net zo makkelijk voor een kopje thee of smoothie kiest en net zoveel lol kan hebben. Dan heb je helemaal geen alcohol nodig om lol te maken of los te komen.
  • Naast aan je sociale vaardigheden werken, kun je ook aandacht besteden aan je drinkgedrag. Ga voor jezelf na met wie en wanneer je drinkt. Hoeveel drink je dan en wat. Of na welke gebeurtenis grijp je naar de fles? Wanneer je in kaart brengt wanneer je drinkt, kun je werken aan de problematiek die het drinken veroorzaakt en wordt het stoppen ook makkelijker.
  • Maak van het stoppen met alcohol een uitdaging. Trommel eventueel wat vrienden op die met je mee willen doen. Zo kun je meedoen met een bestaande challenge, zoals Sober October of Dry January. Maar je kan natuurlijk ook je eigen idee bedenken. Wat jou uitdaagt om te stoppen met alcohol.

Heb je na het proberen van deze tips toch nog moeite met de alcohol links laten liggen? Misschien kan connection-sggz.nl dan jou de uitkomst bieden bij het stoppen met alcohol drinken.