Wat doet pre-workout en wat zijn de voordelen?

Als sporter kom je nog net niet om in de hoeveelheid fitness supplementen die op de markt verkrijgbaar zijn. Het kan soms lastig zijn om het juiste fitness supplement te vinden die jou goed kan ondersteunen. Heb je soms te weinig kracht om te beginnen aan een training? Dan kan een pre-workout wellicht veel voor jou betekenen. Een pre-workout zorgt voor een boost van energie. Ben je benieuwd wat een pre-workout precies is? En wil je graag ook weten of er voordelen zijn? Lees dan hieronder verder voor meer informatie over de pre-workout.

Pre-workout

Sporters kiezen steeds vaker voor pre workout. Maar wat doet pre workout precies? Het is een fitness supplement die ervoor zorgt dat jij meer energie hebt. Je krijgt namelijk een boost van energie in je lichaam. Het gevolg is dat je genoeg energie hebt om een goede training te doen. Het is om die reden dan ook de bedoeling dat je de pre-workout voor de training inneemt om het effect zo goed mogelijk te ervaren.

Een pre-workout kan je op verschillende manieren innemen. Over het algemeen is dit fitness supplement in poedervorm. Je kan er dan voor kiezen om het poeder te mengen met water. Je drinkt het dan als een shake. Een andere bekende manier wordt in het Engels ook wel dry scooping genoemd. Dat betekent dat je de poeder in je mond doet en het vervolgens met water wegspoelt. De tweede manier werkt wat sneller in je lichaam.

Wat zit erin?

In een pre workout kunnen verschillende ingrediënten zitten. Om er zeker van te zijn wat er in je pre-workout zit, is het altijd verstandig om het etiket te lezen. Daar kan je als het goed is de ingrediëntenlijst vinden. Er zijn bepaalde ingrediënten die je in de meeste pre-workouts kan terugvinden. Cafeïne is daar één van. Dit heeft te maken met het feit dat er meer bloed naar je spieren gepompt wordt. Dat is onder andere goed voor je uithoudingsvermogen.

Een ander bekend ingrediënt in de pre-workout is creatine. Creatine kan namelijk je spiergroei bevorderen. De spieren kunnen overigens makkelijker herstellen wanneer er creatine in je pre-workout zit. Verder gebruiken sommige pre-workouts koolhydraten als ingrediënt. Je energielevel kan aangevuld worden met wat suiker. Het is echter belangrijk dat je zelf bepaalt of je extra koolhydraten in je pre-workout nodig hebt.

De voordelen

Uiteraard zijn er een aantal voordelen wanneer je een pre-workout gebruikt. Als er geen voordelen waren, werd het ook niet vaak gebruikt door sporters. Het eerste voordeel is wellicht vanzelfsprekend, maar een pre-workout zorgt voor een energie boost. Dat betekent dat je kan gaan knallen tijdens je training, zelfs wanneer je eigenlijk niet zoveel kracht hebt. Je prestaties worden aanzienlijk verbeterd door de pre-workout. Hetzelfde geldt voor je kracht.

Het gebruik van een pre-workout kan leiden tot een groter uithoudingsvermogen. Dat is als sporter een belangrijke eigenschap om te hebben. Verder kan je motivatie meer groeien wanneer je voor pre-workout kiest. Je weet immers dat je klaar bent voor een goede training.